"Ad hvor er du grim og dum … jeg slår din mor, din bror og din far ihjel!"
"Du er så ynkelig og til grin … DIN LILLE SO!"
Forestil dig, at du modtager en mail, hvor en beboer fortæller, at han ved, hvor du bor, hvor dine børn går i skole, og at du snart vil få besøg på kontoret. Eller forestil dig en hjemmeside dedikeret til at kritisere din arbejdsplads, hvor der står, hvor uduelige du og dine kolleger er til jeres job, og hvordan din arbejdsplads svindler.
Disse eksempler er desværre ikke fri fantasi, men virkelige hændelser fra ALBOAs medarbejderes hverdag. Langt de fleste beboere og boligsøgende taler og skriver pænt til os, men vi oplever desværre en stigning i chikane og trusler mod vores medarbejdere. Dette sker ofte i almindelig udveksling på mail eller i telefonen. Måske har beboeren ikke fået den bolig, som vedkommende har stået på venteliste til, eller det kan skyldes en afgørelse i en klagesag, en høj varmeafregning eller noget andet, som beboeren er uenig i.
Vi ved, at tonen i samfundet generelt er blevet hårdere, og digitale medier skubber til grænserne for, hvad vi tillader os at sige til hinanden. På de digitale platforme er tonen ofte grovere end ved møder ansigt til ansigt. Vi er meget bevidste om, at nogle af vores beboere er psykisk sårbare og kan have svært ved at kontrollere deres temperament, men også venlige beboere, som har mødt vores medarbejdere mange gange, kan pludselig blive aggressive i deres tone.
Hos ALBOA er det især vores ejendomsfunktionærer, inspektører, byggerådgivere, boligsociale medarbejdere og medarbejdere i udlejningen, der bliver udsat for en hård tone. Vi har desværre set en stigning i digital chikane med truende e-mails og hadefulde kommentarer på sociale medier. Vores ansatte er vant til lidt af hvert, men der er grænser for, hvad man skal acceptere, siger ALBOAs direktør Peter Hebroe.
"Der er naturligvis forskel på, hvornår en henvendelse opleves som chikanerende, fordi forskellige personer kan have forskellige grænser, og fordi en hadefuld e-mail kan virke som en bagatel i sig selv, men virke ubehagelig, hvis det er én ud af mange. Det er vores ansvar, at vores medarbejdere kan føle sig trygge, når de er på arbejde."
Som formand for ALBOA er Carsten Bach Mikkelsen bekymret over den stigende hårde tone og chikane, der rettes mod medarbejdere – den rettes også mod afdelingsbestyrelserne og øvrige frivillige.
"Det er desværre en tendens, jeg også ser i de frivilliges arbejde. Både afdelingsbestyrelserne og udvalg bliver påvirket. Vores frivillige yder en stor indsats for at sikre, at boligområderne fungerer, og træffer beslutninger, der er til gavn for fællesskabet. Desværre bliver de alt for ofte mødt med frustration og vrede fra beboere, der ikke altid er enige i disse beslutninger. Det er afgørende, at vi husker at behandle hinanden med respekt og forståelse, uanset om vi er beboere, ansatte eller frivillige. Min frygt er, at vi får svært ved at rekruttere medarbejdere og frivillige i fremtiden, hvis de mødes med utilfredshed, hvor de burde mødes med et 'tak for indsatsen.'"
ALBOA tager chikane og trusler mod medarbejdere alvorligt. Vi har en nul-tolerance overfor chikane og trusler og melder alvorlige og personlige angreb til politiet. Vi vil samtidig vurdere, om chikanen skal medføre en advarsel om ophævelse af lejemålet fra vores advokat. Chikane er uacceptabelt, uanset hvornår den foregår, når den bliver personlig. For at beskytte vores medarbejdere har vi bl.a. fjernet efternavne og i nogle tilfælde billeder fra kontaktsiden på vores hjemmeside.
Vi har implementeret andre tiltag for at beskytte vores medarbejdere. ALBOAs medarbejdere har fået træning i konflikthåndtering, og der ydes psykologisk støtte og rådgivning til medarbejdere, der har været udsat for chikane. Derudover har vi øget sikkerheden på vores kontorer.
Selvom vi ikke kan fjerne alle former for chikane, er det vigtigt, at vi fortsætter med at tage stærke skridt for at beskytte vores medarbejdere. Ved at skabe en kultur af respekt og forståelse, både internt og eksternt, kan vi arbejde sammen for at sikre et trygt og støttende arbejdsmiljø.
Et godt samarbejde mellem tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og ledelsen i ALBOA er afgørende for at opnå dette mål. Ved at arbejde tæt sammen kan vi sikre, at alle medarbejderes stemmer bliver hørt, og at der bliver taget hånd om deres bekymringer. Dette samarbejde er fundamentet for at skabe en arbejdsplads, hvor alle føler sig trygge og værdsatte.
Det er vigtigt at præcisere, at den enkelte medarbejder altid har retten til at sige fra, når tonen bliver utryg. Samtidig opfordres medarbejderen til at meddele ledelsen om enhver henvendelse, som giver utryghed og bekymring.